Wiele osób, a nawet firm nie posiada procesu rozmowy podczas pozyskiwania klienta. Raz mówią o ofercie, raz o korzyściach, raz o cenie. Nie wiedza nawet co to proces rozmowy — jest chaos. Jak jest chaos w rozmowie z klientem, który ma problem w biznesie i w głowie ma chaos i chce aby ktoś mu chaos uporządkował i jeśli nasz proces rozmowy również jest chaotyczny, to on ma jeszcze większy chaos w swojej głowie, wiec finalnie powie Ci, że musi sobie to przemyśleć, bo narzuciłeś mu większy chaos — udusiłeś go.
Bardzo często też sprzedawcy lub osoby, które pozyskują klientów, gadają o rzeczach technicznych, które oni rozumieją, ale ten ich potencjalny klient kompletnie ich nie kuma, ponieważ nie jest w tym miejscu, w którym są oni dziś, nie uczył się tego samego i ma kompletnie inne doświadczenie i często taki sposób posługiwania się „językiem specyficznym” prowadzi do zagubienie się klienta, zaburzenia zaufania i często „uduszenia go”
Amatorzy, początkujący popełniają błąd i próbują sprzedać swoją ofertę za wszelką cenę, bo czują się źle, jeśli nie sprzedadzą, a to nie chodzi o to. Jeśli rozmawiasz z klientem i czujesz, że on oczekuje od Ciebie coś zupełnie innego, to nie sprzedaż, a stracisz. Więc aby być lepszym sprzedawcą i człowiekiem, który zbuduje zaufanie tej osoby, to powiedz:
Niestety drogi kliencie, ale moja oferta nie jest odnośnie do tego, czego potrzebujesz, Ty chcesz coś innego, więc dziękuje ci za rozmowę, nie jestem w stanie Ci pomóc.
Chodzi o dopasowanie rozmówcy do oferty, a to weryfikujesz podczas rozmowy, czy to jest osoba, z która chcesz rozpocząć współpracę, której chcesz pomoc. Jeśli ktoś robi tzw. „foszki”, narzuca ci pewne zasady, ma zły mentalność, agresywną postawę, to nie powinieneś chcieć rozpoczynać współpracy, bo będziesz się z tą osobą męczył w biznesie, a to psuje morale teamu i pozytywna energie, wiec podziękuj w miły sposób tej osobie.
Najgorszy błąd to tłumaczenie się, bronienie swojej oferty i usiłowanie przekonać klienta. Tak postawa niestety odpycha, bo ktoś widzi, że się bronisz, taka jest psychologia.
Nie prowadzą rozmowy, rozmowę prowadzi rozmówca, bo wyczuwa w tobie niepewność i przejmuje stery. Jeśli to robi rozmówca, to możesz się liczyć z tym, że ta rozmowa nie zakończy się sukcesem dla Ciebie.